Renovatiepremies

Een bovenaanzicht van twee smalle straten met rijwoningen en bomen.

Waarvoor dient de renovatiepremie?

De renovatiepremie (ofwel de premie voor de renovatie van het woonmilieu) gaat over werken die de stabiliteit, veiligheid en gezondheid garanderen of de woning moderniseren en het comfort ervan verhogen. Deze premie moet eigenaars helpen om de bewoonbaarheid, het elementaire comfort en de veiligheid van hun woning te verbeteren.

Welke werken?

  • stabiliteit van het gebouw
  • dak
  • gevelbekleding, bepleistering
  • ramen
  • behandeling tegen vocht en huiszwam
  • gas-, elektriciteits-, sanitaire en verwarmingsinstallaties
  • geluids- en thermische isolatie
  • rioleringen
  • herstelling, vervanging of plaatsing van een regenwatertank

Andere mogelijke werken

  • Werken die de woonruimte aanpassen aan de behoeften van het gezin.
  • Werken die de toegankelijkheid voor personen met een handicap verbeteren.

Voorwaarden

  • De woning moet minstens 30 jaar oud zijn.
  • Eigenaars moeten de woning bewonen of zich in de woning vestigen voor een periode van minimum 5 jaar vanaf het vereffenen van de premie. Woningen die verhuurd worden komen niet in aanmerking, tenzij u verhuurt aan een Sociaal Verhuurkantoor (SVK).
  • Het percentage van de tussenkomst hangt af van de ligging van de woning (perimeter) en het belastbaar inkomen van het gezin (basis = uw laatst ontvangen aanslagbiljet).

     Ligging van de woning
    InkomensplafondGebied wijkcontractIn RVOHR*Buiten deze perimeters
    Tot € 33.52570%70%70%
    € 33.525 tot € 67.05050%40%30%
    Boven € 67.05040%30%0
    Eigenaar die verhuurt aan een SVK80%80%80%
    * RVOHR: Ruimte met Versterkte Ontwikkeling van Huisvesting en Renovatie
    Om de perimeter te kennen waarin uw woning gelegen is, surft u naar www.huisvesting.brussels en geeft u uw adres in onder "zoek een straat op". 

    De inkomstenplafonds worden vermeerderd met 5000 euro:
    • Indien de aanvrager(s) minder dan 35 jaar zijn op de datum van de aanvraag.
    • Per persoon fiscaal ten laste.
  • De werken dienen uitgevoerd te worden door een erkend aannemer. Om na te gaan of een aannemer al dan niet geregistreerd is, kan u contact opnemen met het call center van de Federale Overheidsdienst Financiën op het nummer 02 572 57 57, elke werkdag van 8 u. tot 17 u.
  • De renovatiewerken mogen niet worden gestart voor u een "ontvangstbewijs van volledig dossier" ontvangen hebt. Dit krijgt u binnen de 30 kalenderdagen.
  • De werken moeten uitgevoerd en gefactureerd worden binnen de 2 jaar die volgen op het "ontvangstbewijs van volledig dossier".

Meer informatie en aanvragen

Alle informatie vindt u bij de Directie Huisvesting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. 

Advies over renovatie

Netwerk wonen
Het Netwerk Wonen bestaat uit 10 Brusselse verenigingen die zich bezighouden met stadsvernieuwing en die de participatie van bewoners in het revitalisatieproces van hun wijk ondersteunen.

Iedereen die binnen de actieradius van één van deze verenigingen woont, kan bij hen terecht voor renovatieadvies op maat, maar de prioritaire aandacht gaat uit naar de woningen binnen een Ruimte met Versterkte Ontwikkeling van Huisvesting en Renovatie (RVOHR- zie boven).
www.netwerkwonen.be

De Stadswinkel
U kan ook terecht bij de Stadswinkel voor advies over renovatie en premies.
www.curbain.be
info@curbain.be
02 512 86 19
Sint-Gorikshallen, Sint-Goriksplein 1, 1000 Brussel
Van dinsdag tot vrijdag van 10 u. tot 18 u.
Zaterdag van 14 u. tot 17 u.

Het Energiehuis
U kan ook advies vragen bij één van de zes Energiehuizen in Brussel.
www.maisonenergiehuis.be/nl
02 563 40 00