Wat kan ik doen als ik problemen heb met mijn huisbaas?

Hebt u een defecte verwarming die maar niet hersteld geraakt? Hangt er schimmel aan de muren van uw appartement? Is uw woning niet in goede staat en neemt de verhuurder geen initiatieven om de woning te verbeteren? Of hebt u een communicatieprobleem met de verhuurder?

Hieronder een aantal stappen die u kunt ondernemen.

Opgelet, dit is geen officieel juridisch advies, het zijn enkele tips. Deze stappen staan ook niet in chronologische volgorde.

 

Ga na wie verantwoordelijk is om het probleem op te lossen: u of de verhuurder.

De Brusselse huisvestingscode somt op wat de vereisten zijn voor een bewoonbare woning in Brussel. Denkt u dat uw appartement of huis niet voldoet aan de huisvestingsnormen? Neem contact op met de Brusselse huisvestingsinspectie en ga na of u in aanmerking komt voor de herhuisvestingstoelage.

Neem contact op met de verhuurder.

Bel, sms, mail de verhuurder. Doe dat regelmatig en op verschillende manieren als u geen reactie krijgt. Als u er zeker van wilt zijn dat de verhuurder uw bericht gekregen heeft, dan kunt u hem een aangetekende brief sturen.

Win juridisch advies in.

Neem contact op met een juridisch expert:

  • Telebalie - Tel. 02 511 50 45: elke werkdag van 12 tot 15 uur 
    Een advocaat helpt u verder aan de telefoon.
  • Bureau voor Juridische Bijstand in 1000 Brussel
    Elke werkdag van 9 tot 11 uur (zonder afspraak) 
    Regentschapsstraat 63 verdieping -1, 1000 Brussel
    Juli en augustus: maandag, woensdag en vrijdag
  • Justitiehuis, Regentschapsstraat 63, 2de verdieping
    Elke eerste en derde donderdag van de maand van 17 tot 19 uur
  • Bureau voor Juridische Bijstand in het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde 
    overzicht adressenlijst
  • De wetswinkel
  • De huurdersbond
  • Een notaris
  • Een advocaat

Of raadpleeg zelf de huurwet. Vanaf pagina 62 worden de mogelijkheden opgesomd om een conflict op te lossen: via verzoening, bemiddeling, arbitrage of vredegerecht. Wilt u meer informatie over deze procedures? Stel uw vragen aan de juridische organisaties hierboven.

Verzamel bewijzen.

Hou uw communicatie (uw sms’en/e-mails) met de verhuurder goed bij. Maak foto’s van de problemen in uw woning en verzamel, indien mogelijk, alle vormen van bewijs van schade. Hou van alle andere documenten een kopie bij. Zorg ervoor dat al het materiaal een datum heeft, zodat u een tijdslijn kunt opstellen.