Veelgestelde vragen

Heeft u een specifieke vraag voor Wonen in Brussel? Misschien staat het antwoord al op de website. 

Wat doet Wonen in Brussel?

Wonen in Brussel is geen immobiliënkantoor. We hebben dus geen woningen in de aanbieding en zoeken ook niet samen naar een woning. Wel kan je bij ons terecht voor meer informatie over het huur- en koopaanbod in Brussel, het aankoopproces én de kosten en voordelen die ermee verbonden zijn. Meer info:

Neen. Wonen in Brussel geeft informatie en verwijst door. Meer informatie over de huurwetgeving vindt u op deze webpagina: Wetgeving huren | Wonen in Brussel

Neen. De verschillende mogelijkheden om u in te schrijven en de diensten waarbij u terecht kan, vindt u op de webpagina Sociale woningen | Wonen in Brussel.

Huren en kopen in Brussel

In Brussel bestaat er geen huursubsidie zoals in Vlaanderen. U kunt wel in aanmerking komen voor een huurtoelage als u lang op de wachtlijst voor een sociale woning staat, of als u een woning huurt van de gemeente of het OCMW. Meer info vindt u op deze pagina: Premies voor huurders | Wonen in Brussel

Als u de huurwaarborg niet kunt betalen, kan het Woningfonds tussenkomen. In Brussel betaalt u voor de huurwaarborg (de garantie) maximaal twee maanden huurprijs. Ook in Wallonië bedraagt de waarborg maximaal twee maanden, in Vlaanderen drie maanden. Meer info vindt u op Huurwaarborg | Wonen in Brussel.

Meer informatie over de stappen die u kan ondernemen vindt u hier: Problemen met uw huisbaas | Wonen in Brussel. U kan ook een beroep doen op verenigingen of instanties die de belangen van huurders behartigen. Voor een eerste advies over huurproblemen kunt u terecht bij het Bureau voor Juridische Bijstand.

Vooraleer de huurovereenkomst af te sluiten, kan de verhuurder bij de kandidaat-huurder informatie opvragen. Op basis van die informatie kan de verhuurder inschatten of u een betrouwbare huurder bent. Lees meer in de brochure van Huisvesting Brussel.

Huurt u een woning, maar bent u er niet gedomicilieerd? Dan kan het zijn dat u een belasting op het tweede verblijf moet betalen. Neem contact op met uw gemeente voor vragen over deze belasting of zoek de gemeentelijke reglementen op.

Woontours

Als wij de tour uit noodzaak zelf moeten annuleren zorgen we voor een terugbetaling. We sturen u een e-mail om uw bankrekeningnummer te vragen. Dat nummer wordt niet automatisch bewaard door de ticket-software.

Stuur een mailtje naar info@woneninbrussel.be. Let wel: als u zelf beslist om niet mee te komen, dan geven we geen geld terug.